Lättläst om Giftinformationscentralen
Här kan du läsa om Giftinformationscentralen och förgiftningar.
Här finns inga svåra ord eller långa meningar.
Vi svarar i telefon på frågor om akuta förgiftningar
Ring oss om du eller någon annan till exempel
- svalt ner eller andats in någonting farligt.
- fått stänk i ögonen eller har spillt på huden.
- blivit biten av en orm.
Vi bedömer risken och ger råd om vad du behöver göra.
Ibland räcker det att ge något att dricka,
eller att ge medicinskt kol hemma.
Ibland måste man åka till sjukhus
för att övervakas eller behandlas.
Medicinskt kol kan köpas på apotek
och är bra att ha hemma, särskilt om du har småbarn
Ring alltid Giftinformation innan du ger kol.
Vänta inte med att ringa!
Vi har öppet dygnet runt alla dagar på året.
- Är det akut så ska du ringa 112 och fråga efter Giftinformation.
- När det inte är så bråttom så kan du ringa 010-456 6700.
Viktigt - en person ska genast till sjukhus om hon/han:
- har svårt att andas,
- är slö eller medvetslös,
- har kramper.
Stabilt sidoläge
En medvetslös person ska läggas i stabilt sidoläge (se bilden).
Då blir det lättare att andas.
Om en person har svårt att andas kan man behöva
ge mun-mot-munandning.
Vill du veta mer
Titta och läs mer på vår webbplats:
Vi har också en broschyr och en plansch.
- Ett ögonblicks verk.
- Råd vid förgiftningstillbud - En första hjälp.
Här kan du läsa om dem och se hur man får tag på dem.
Du kan alltid ringa och fråga oss även om inget har hänt.
Då vill vi att du ringer en vardag kl 9-17 på telefon 010-456 6700.
Om Giftinformationscentralen
Giftinformationscentralen (GIC) startade 1960 och ligger i Solna.
Sedan år 2009 hör vi till Läkemedelsverket.
Här arbetar bland annat apotekare, läkare och sekreterare.
De som svarar i telefonen är apotekare.
Vi har en egen databank med information om förgiftningar.
Vi får ungefär 100 000 telefonsamtal per år.
Frågorna kommer för det mesta hemifrån,
men också från sjukhus, förskolor och arbetsplatser.
Många frågor handlar om barn som smakat på något,
till exempel diskmedel, mediciner, växter eller svampar.
Viktig information
Viktig information
Vi svarar på frågor om akuta förgiftningar - dygnet runt, året runt
Allmänna/förebyggande frågor besvaras måndag-fredag kl 9-17 på telefonnummer 010-456 6700
Sjukvårdens telefonnummer:
Se Giftinfo - För läkare